احتمال بی‌نیاز شدن تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان از رمز دوم یکبار مصرف پویا

در مطلب آیفون سال ۲۰۲۰ ؛ تلاش اپل برای حذف ناچ نمایشگر اکنون مطلب جدید را با شما در میان میگذاریم اشاره کردیم اکنون مطلب جدید را با شما در میان میگذاریم

این روزها با به تاخیر افتادن طرح استفاده رمز دوم یکبار مصرف از سوی بانک مرکزی، اخبار غیر رسمی از احتمال بی نیاز شدن تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان از رمز دوم پویا حکایت دارد.

طرح استفاده اجباری از رمز دوم یکبار مصرف قرار بود از ابتدای دی ۹۸ به اجرا برسد، اما به دلیل آماده نبون زیرساخت‌های لازم این طرح به تعویق افتاد و مقرر شد به صورت مرحله‌ای اجرا شود. در همین حال شنیده‌ها حاکی از آن است که این طرح دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد که بر اساس آن بسیاری از تراکنش‌های بانکی از رمز پویا بی‌نیاز خواهند شد.

تغییرات احتمالی طرح رمز دوم یکبار مصرف

در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها به صورت مستقیم مشغول اجرای پروژه طرح رمز دوم پویا هستند تا با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در کوتاه‌ترین زمان ممکن این طرح را به اجرا برسانند. در همین راستا شرکت‌هایی که در حوزه تجارت الکترونیکی فعالیت دارند به همراه سازمان‌هایی چون وزارت نیرو که قبوض خدماتی آنها اغلب کمتر از ۱۰۰ هزار تومان است، با نگرانی‌هایی مواجه هستند؛ چراکه با اجرای چنین طرحی به یکباره میزان خریدهای اینترنتی و پرداخت‌های قبوض خدماتی به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین جلسه‌هایی که با حضور معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی و معاونان آی‌تی بانک‌ها برگزار شده است، از نارضایتی‌هایی در خصوص اجرای این طرح خبر می‌دهد.

تعیین سقف برای استفاده از رمز دوم پویا

خبرهای غیر رسمی حاکی از آن است که بانک‌ها اصرار دارند طرح رمز دوم پویا برای کلیه تراکنش‌های اجرا نشود. همچنین خبرهایی از تغییرات اساسی در این طرح شنیده می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تعیین سقف برای استفاده از رمز دوم پویا اشاره کرد؛ در واقع قرار است تراکنش‌های اینترنتی تا سقف ۱۰۰ هزار تومان به رمز دوم پویا احتیاجی نداشته باشند، اما تراکنش‌های بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان ملزم به تهیه رمز دوم یکبار مصرف شوند. همچنین برخی از منابع از موافقت بانک مرکزی در خصوص این تغییرات خبر داده‌اند، اما در حال حاضر یک چالش اساسی وجود دارد ‌و آن هم قبول کردن مسئولیت کلاهبرداری‌های فیشینگ در تراکنش‌های تا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است.

یکی دیگر از چالش‌ها این است که برخی از بانک‌ها به امکانات لازم برای کنترل سقف تراکنش ۱۰۰ هزار تومان برای هر کاربر دسترسی ندارند؛ یعنی بانک‌ها قادر نیستند این سقف را برای تراکنش‌های متعدد یک کاربر مورد نظارت قرار دهند تا سقف مجموع تراکنش‌های کاربر با هر کارت طی ۲۴ ساعت از ۱۰۰ هزار تومان فراتر نرود. البته بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده است برای تعداد تراکنش‌های کمتر از ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کارت در ۲۴ ساعت، محدودیت‌هایی را در نظر بگیرد.

سخن پایانی

اخبار غیر رسمی از اعمال تغییرات جدید و تعیین سقف برای استفاده از رمز دوم یکبار مصرف خبر می‌دهند که بر اساس آن، تراکنش‌های غیرحضوری تا سقف ۱۰۰ هزار تومان برای هر کارت در ۲۴ ساعت به رمز دوم پویا نیازی ندارد و کاربران قادر خواهند بود با همان رمز دوم ایستا این تراکنش‌ها را به انجام برسانند. گفتنی است تا اعمال این تغییر، همچنان رمز دوم ایستا (رمز دوم ثابت قبلی) قابل استفاده است، اما در همین حال به بانک‌ها ابلاغ شده است که در کنار تمام این تغییرات، همچنان به سامانه «هریم» متصل شده و گزینه دریافت رمز دوم پویا را برای تمام درگاه‌های پرداخت اینترنتی و سایر پلتفرم‌های پرداخت غیر حضوری فعال کنند.

منبع : خرید vpn در iransafe.net

پست مرتبط
فیشینگ چیست و چگونه از آن در امان بمانیم

در مطلب رفع مشکل امنیتی کروم با وجود نصب VPN روی سیستم کردیم اکنون مطلب جدید را با شما در میان میگذاریم اشاره کردیم اکنون مطلب جدید را با شما در میان میگذاریم فیشینگ ( phishing ) تا حدودی شایع‌ترین روش برای سرقت کلمات عبور، تسلط بر حساب‌ها و ورود به سیستم‌ها بدون مجوز است که امروزه بسیار […]

ادامه مطلب